tirsdag 13. september 2011

Bake kake søte....


Bilde: Privat foto
Jeg er veldig glad i å bake, og liker det best når jeg får det til! Det gjør jeg også som regel, men det skal litt til for å tilfredstille kravene til en perfeksjonist, og det kan bli mange runder med sleiva før prosjektet er godkjent.
Jeg liker også å prøve ut nye ting, noe som jeg gjorde på bursdagen til min kjære. Jeg bakte så sukkeret lå strødd og melisen føyk, men kake skulle det bli!

Det hele begynte med en aldri så liten tur til butikken, hvor jeg passerte en brosjyre med bilde av det som så ut som tidenes herligste sjokoladeopplevelse!
Sjokoladepavlova, "here I am"!
Det var første gang jeg laget marengs, og jeg hadde kun smakt vanlig pavlova tidligere, så dette var virkelig spennende! Men på sin side, så kan denne sjokoladedrømmen neppe slå feil!
Den var i alle fall godkjent av alle våre gjester, inkludert perfeksjonist 1 (meg) og perfeksjonist 2 (min bedre halvdel).

OPPSKRIFT:

Sjokolademarengs

- 6 eggehviter
- 2 ts hvitvinseddik
- 4 dl sukker
-3-4 ss kakao
- 1 ts maisenna

Lys sjokoladekrem

-
2 plater (ca. 200 g) lys sjokolade
- 6 dl kremfløte

Topping

- Bær av ulike slag (eks. jordbær, bringebær, skogsbær)

Grader stekeovn: 160 grader
Tid: ca. 60 min



1 kommentar: