tirsdag 30. juli 2013

Enkel og sunn middag!

Jeg har den siste tiden vært veldig opptatt av kosthold og sunnhet . Noe av årsaken til dette bunner nok i at jeg skal gifte meg, og gjerne vil se godt ut på den store dagen. Jeg begynte smått å lete etter sunnere  matalternativer rundt årskifte, og reduserte porsjoner av usunn mat og godterier. Samtidig byttet jeg ut brødskiva med knekkebrød til lunsj og mellommåltid. Dette har gjort at kiloene har gått nedover, og jeg er mer fornøyd med meg selv!

I dag meldte desverre hodepinen sin ankomst, og jeg kjente at jeg ikke orket timer på kjøkkenet. Derfor var jeg på utkikk etter en enklere variant av en sunn middag. Det behøver ikke å ta på energien å lage mat.

Vi hadde litt rester fra middagen dagen før,. derfor valgte jeg å ta dette i bruk ved å lage en omelett. Jeg tilsatte grønnsakene, litt rød paprika, og strimlet skinke.

På forhånd laget jeg et sunt og godt brød av den grove varianten. Oppskriften fant jeg på klikk.no (http://oppskrift.klikk.no/verdens-beste-lavkarbobr%C3%B8d/4397/), og jeg gjengir den her:


Ingredienser:

4 stk egg
3 ss solsikkeolje (jeg brukte olivenolje)
0,5 beger med mager kesam (byttet ut crene fraiche med mager kesam)
60 gr kruskakli
40 gr linfrø
50 gr sesamfrø
50 gr solsikkekjerner
1 ts bakepulver

Fremgangsmåte:

1. Visp sammen egg, solsikkeolje og og mager kesam (jeg vispet bare for hånd).

2. Bland sammen alt det tørre i en annen bolle. Deretter rører du dette inn i eggeblandingen.

3. Tilsett bakepulveret til slutt.

5. Stek på nederste rille på 180 grader, i 45-50 minutter. Du kan sjekke ved å stikke en trepinne ned i brødet. Er den uten deig på når du tar den opp, så er brødet ferdig. Alternativt kan du ta brødet ut av forma og sjekke under.

Vi koste oss virkelig med sunn og enkel middag i dag, og spiste en skikkelig
porsjon med god samvittighet!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar